Tip 1: Kies het juiste socialmediaplatform
LinkedIn, Facebook, Instagram en Tiktok: allemaal zijn ze geschikt voor het werven van personeel. Maar welk socialmediaplatform werkt nou het beste voor jouw vacature(s)? Aan de hand van een persona, ofwel een fictief ideaalbeeld van jouw sollicitant bepaal je het platform voor de wervingscampagne. Je kunt de persona omschrijven aan de hand van een aantal pijlers zoals: leeftijdsgroep, opleidingsniveau en algemene interesses. Nu je een fictief persoon hebt opgesteld, kun je jezelf de vraag stellen op welk platform deze zich bevindt en hoe jij hem of haar kunt bereiken.
Voorbeeld: kies het juiste social media platform
Naam: Liza van Dam
Leeftijdscategorie: 18-25
Opleidingsniveau: MBO niveau 2 – Helpende Zorg en Welzijn
Algemene interesses: tennis, een drankje met vriendinnen en paardrijden
Op basis van de bovenstaande persona kunnen we al wat platformen uitsluiten. Laten we bijvoorbeeld beginnen met LinkedIn. LinkedIn staat bekend als een zakelijke platform waar voornamelijk mensen met een HBO of WO opleiding zich bevinden. Als we kijken naar het profiel van Liza, komt dit niet met elkaar overeen. Op deze manier kun je per platform de afweging maken of een platform geschikt is of niet. Handig toch!
Tip 2: Creëer gevoel en laat zien wie je écht bent
Zoals we eerder aangaven, is het simpelweg plaatsen van een vacature niet meer voldoende. En waarom is dat zo? Stel, iemand komt langs de deur om iets te verkopen en zegt direct: “Ik wil dat je deze service afneemt”. De eerste vraag die naar bovenkomt is: waarom? Nu weten wij ook wel dat dit voorbeeld best extreem is, maar het gaat om de achterliggende gedachte.
Mensen die jouw wervingscampagne te zien krijgen, kennen jouw bedrijf misschien nog helemaal niet. En dan is de kans dat iemand naar aanleiding van één advertentie dírect solliciteert klein. Stuur dus niet alleen direct aan op een sollicitatie, maar vertel ook het verhaal van jouw bedrijf en laat zien wat jij te bieden hebt als werkgever en waar jij als bedrijf voor staat. Heb je niet genoeg budget om ook een introductiecampagne op te zetten? Probeer dan het gevoel dat jij wilt uitstralen in een paar zinnen te beschrijven in je advertentietekst of laat het doorschemeren in je afbeelding of video.
Eerlijkheid duurt het langst
Eerlijkheid duurt het langst en wees jezelf. Met een wervingscampagne werkt dat ook zo. Door de krappe arbeidsmarkt ziet iedereen dagelijks vacatures voorbijkomen en worden veel mensen benaderd door recruiters. Wanneer iemand jouw vacature te zien krijgt en interesse heeft, is de kans groot dat diegene ook een kijkje zal nemen op je socialmediaprofielen. Wij zien dit als ‘het moment van de waarheid’. Zorg er dus voor dat je vacaturetekst overeenkomt met wat jij verder als werkgever laat zien op je social media. Wek je in je vacature de indruk dat je een jong en hip bedrijf bent, toffe uitjes, borrels en inspirerende sessies organiseert? Wanneer je dit verder niet laat zien op je social media en /of website, dan sluit dat uiteraard niet goed aan. Dat is een gemiste kans!
Tip 3: Gebruik emoji's en niet te veel tekst
Emoji’s, ze zijn niet meer weg te denken op social media. En terecht vinden wij. Door emoji’s te gebruiken kun jij een bepaald gevoel meegeven aan je advertentie. Natuurlijk is het wel afhankelijk van een aantal factoren. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld actief in de financiële dienstverlening? Dan is het logisch dat je wat minder emoji’s gebruikt dan bijvoorbeeld een creative agency.
Deze tip lijkt vanzelfsprekender dan hij is. Bij het opstellen van een wervingscampagne wil je het liefst alles benoemen wat positief is aan je organisatie, dat snappen we best. Wij denken alleen niet dat dit praktisch is. Vooral op social media is het van belang om het kort en bondig te houden. Wil je toch meerdere facetten uitlichten, dan raden wij je aan om bullets te gebruiken. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld, wat leest er makkelijker weg: A of B?
Tip 4: Zorg dat je duidelijk bent
Tegenwoordig wordt iedereen dagelijks overspoeld met content. Maar hoe zorg je dat jouw campagne opvalt? Laten we simpel beginnen: zorg dat er in de eerste zin gelijk staat waar je naar op zoek bent. Ben je op zoek naar zorgpersoneel? Start je zin dan bijvoorbeeld met “Zorgtoppers gezocht”. Hierdoor zal iemand uit de zorgsector zich direct aangesproken voelen. Dit wekt de juiste interesse. Vervolgens kun je meer toelichting geven over wat jij te bieden hebt als werkgever.
Een andere reden waarom je in de eerst zin duidelijk moet zijn, is omdat je advertentie in eerste instantie niet volledig wordt weergeven. Wanneer iemand de rest van je advertentie wilt lezen, moet diegene zelf vaak op “meer weergeven” in de advertentie klikken. Triggert jouw eerste zin niet? Dan heb je kans dat de potentiële sollicitant gewoon doorscrolt en het belangrijkste deel van je boodschap mist.
Tip 5: Optimaliseer je vacaturepagina
Je bent er in geslaagd om een goede wervingscampagne op te zetten op social media. Zo wordt er veel doorgeklikt en krijgt je advertentie positieve reacties. Maar soms blijven de sollicitaties alsnog uit. Een reden hiervoor kan zijn dat jouw vacaturepagina niet is geoptimaliseerd. Zoals we bij tip 2 bespraken wil je een bepaald gevoel uitstralen. Voldoet je vacaturepagina niet aan de verwachtingen van de potentiële sollicitant, dan heb je kans dat hij of zij toch afhaakt in het proces. En dat is zonde.
Nogmaals, laat zien wie je écht bent. Gaat jouw bedrijf jaarlijks op wintersport of op een ander tof uitje? Laat dat dan ook zien. Hoe persoonlijker, hoe beter.
Heb je vragen naar aanleiding van deze blog of over het opzetten van een wervingscampagne of wil je meer tips? Neem dan contact op met één van onze experts, wij helpen je graag.