Onze aanpak
Begin november heeft onze SEA marketeer de lopende Google Ads campagnes uitgebreid onder de loep genomen. Op basis van een uitgebreide analyse kwamen er een flink aantal verbeterpunten naar voren. De eerste optimalisatie slag viel te behalen door middel van het inzetten van “zinsdeel” en [exacte] zoekwoordtypes in plaats van de huidige strategie met enkel en alleen brede zoekwoorden. Daarnaast hebben we een lijst met uitsluitingszoekwoorden toegevoegd aan het account. Door deze aanpassingen kregen we veel meer grip op de zoektermen waarop TTI vertoond werd in de zoekresultaten.
De tweede optimalisatie slag hebben we doorgevoerd in het wijzigen en optimaliseren van de biedstrategie in Google Ads. Waar er in de lopende campagnes gekozen was voor de biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ zijn we in overleg met TTI overgestapt op een handmatige biedstrategie. Zo kregen nóg meer grip op het account en de uitgaven per zoekwoord.
Tot slot hebben we een derde optimalisatieslag doorgevoerd in het verlagen van de kosten per lead. De zoekwoorden die in het verleden niet hebben geleid tot een nieuwe lead maar wel voor kosten hebben gezorgd, zijn uitgesloten. De zoekwoorden die daarentegen in het verleden wél hebben geleid tot nieuwe leads, hebben we gepusht door de biedingen te verhogen waar mogelijk.
Het resultaat
Door de diverse optimalisaties zagen we de resultaten steeds verder verbeteren, met als hoogtepunt een kosten per lead van slechts € 8,- in maart 2021. Een daling van maar liefst 92% ten opzichte van een half jaar eerder. Bovendien nam het aantal leads per maand ook nog eens substantieel toe:
- Een groei van 230% in leads
- Een daling van 92% in de kosten per lead
- Een daling van 80% in totale advertentiekosten
Kortom, een enorme verbetering in het resultaat waar we uiteraard erg trots op zijn en waar ook TTI meer dan tevreden over is!