Kosten van online adverteren
Online adverteren kun je het beste vergelijken met een veiling. Een advertentieruimte via bijvoorbeeld Google Ads of Facebook wordt ‘geveild’ aan de hoogste bieder. Wil je maximaal zichtbaar zijn binnen je doelgroep? Speel hier dan op in met je budget en biedingen. Het is eigenlijk vrij simpel: hoe meer je biedt voor een advertentieplaats, hoe groter de kans dat je advertentie ook wordt vertoond. Dit zorgt er wel voor dat in heel competitieve markten de kosten per klik enorm stijgen. Niet zo gek dus dat je binnen Google Ads flinke bedragen moet betalen voor zoekwoorden als ‘verzekering’, ‘hypotheek’ en ‘lening’.
Kwantiteit vs. kwaliteit
Toch hoeft een hoger bod of meer budget niet altijd te betekenen dat je meer of betere resultaten behaalt. Neem een Google Shopping campagne als voorbeeld. Blijven bestellingen uit? Dan is vaak de eerste gedachte om de biedingen te verhogen, om zo meer klikken naar de website te creëren. Maar er zijn nog veel meer onderdelen van invloed op het succes van je campagne.
-
Productfeed
De productfeed is een dynamisch bestand met informatie over alle producten uit je webshop. Op basis van deze informatie bepaalt Google op welke zoektermen je producten worden vertoond. Misschien staat hier wel heel weinig informatie in, of gebruiken potentiële klanten totaal andere zoektermen. Kleine aanpassingen in de producttitel of omschrijving kunnen al zorgen voor een positief resultaat.
-
Zoekwoorden
Over het algemeen geldt dat hoe specifieker een zoekopdracht is, des te sneller een potentiële klant een conversie voltooit. Door brede of irrelevante zoekwoorden uit te sluiten kun je, vaak voor precies hetzelfde budget, meer gerichte bezoekers naar je website bewegen. En zij zullen sneller een aankoop doen!
-
Biedstrategie
Inmiddels is het advertentiesysteem van Google zo slim en uitgebreid dat je kunt kiezen waar je op wilt bieden. Binnen een Shopping campagne kun je bijvoorbeeld aansturen op het bieden op conversies. Op basis van conversies uit het verleden worden je advertenties dan vooral vertoond aan bezoekers die de meeste kans hebben om een aankoop te voltooien. Op deze manier kun je kosten besparen door lager te bieden op bezoekers die een lagere aankoopintentie hebben.
Google Shopping funnel
Onlangs mochten wij nog Google Shopping inrichten voor een webshop met ruim 15.000 producten. De campagne leverde voldoende klikken op, maar te weinig concrete bestellingen. Vandaar dat we besloten de campagnes in te richten volgens een funnel (of trechter). Hierbij spelen we in op het feit dat potentiële klanten zich in verschillende delen van deze trechter bevinden. Gebruikt iemand een algemene zoekopdracht als ‘zeilkleding’ of ‘boegschroef’, dan zal de aankoop intentie gemiddeld laag zijn. Wanneer iemand zoekt op een specifiek product als ‘glomex marifoon antenne’ en vervolgens een advertentie ziet van exact dit product, dan zal de aankoop intentie gemiddeld een stuk hoger liggen!
Om ervoor te zorgen dat de bezoeker in het juiste deel van de trechter terecht komt maken we gebruiken van uitsluitingszoekwoorden en de campagne prioriteit. Zo sluiten we merknamen uit in de upper funnel campagne, terwijl we deze een hogere prioriteit geven dan de lower funnel campagne. Bezoekers zullen dus pas advertenties uit de lower funnel te zien krijgen wanneer zij een zoekopdracht met een merknaam gebruiken. Door hier met biedingen op in te spelen kunnen we met hetzelfde dagbudget meer kwalitatieve bezoekers bereiken.
Succesvol online adverteren
Zo zie je maar. Kleine wijzigingen kunnen grote gevolgen hebben op het resultaat van je online campagnes. Ons advies? Zorg voor een goede structuur en voldoende inzicht in je resultaten door het bijhouden van je webstatistieken. Zo kun je onderbouwde beslissingen nemen over het aanpassen en verbeteren van je advertenties. Kom je er niet uit? Neem dan vrijblijvend contact op met ons online marketing bureau voor een analyse of consult op het gebied van online adverteren. We helpen je graag!