Subdomein of subfolder: de beste keuze voor goede SEO resultaten.

Wat is de beste keuze voor je SEO resultaten; Een subdomein of een subfolder (vaak ook subdirectory genoemd)? Maakt het überhaupt verschil? In deze blog gaan we dieper in op deze vragen, zodat je een goede keuze kunt maken.

Subdomein of subfolder voor seo

Wat zijn de verschillen?

Het verschil tussen een subdomein en subfolder is te zien door naar de URL-structuur van een pagina te kijken:

  • ivydigitalmarketing.nl/vacatures is een subfolder en wordt door Google beschouwd als onderdeel van je website.
  • vacatures.ivydigitalmarketing.nl is een subdomein en dit wordt door Google beschouwd als aparte entiteit.

Dit betekent in de praktijk dat content die op een subdomein gehost wordt, niet door Google meegewogen wordt in het algoritme als het gaat om de vindbaarheid van je hoofddomein. In tegenstelling tot het gebruik van subfolders, omdat Google dit wél als onderdeel van je website beschouwt.

Wat is het effect van een subdomein of subfolder op SEO?

Alhoewel Google subdomeinen en subfolders op dezelfde manier crawlt, kan de keuze voor een subdomein wel een forse impact hebben op je vindbaarheid. De autoriteit die je op een subdomein opbouwt (door inkomende links) wordt namelijk niet gedeeld met je hoofddomein. Het omgekeerde geldt ook: de autoriteit die je juist opbouwt op je hoofddomein, wordt niet gedeeld met je subdomein. Dit komt doordat Google het hoofd- en het subdomein beschouwd als aparte entiteiten, met een eigen linkautoriteit. Daarom is het belangrijk om na te denken over wanneer je wel of geen subdomein gebruikt. Door gebruik te maken van een subfolder-structuur hoef je namelijk op slechts één entiteit autoriteit op te bouwen. Kortom, wil je nu en in de toekomst goed vindbaar zijn met je content en geen dubbel werk hebben aan het opbouwen van autoriteit? Kies dan voor een subfolder.

Wanneer kies je wél voor een subdomein?

Alhoewel een subfolder een groot voordeel heeft voor SEO, is deze opzet niet altijd noodzakelijk. In sommige situaties is een subdomein een prima uitgangspunt. Wanneer de content die op je subdomein geen meerwaarde biedt voor SEO bijvoorbeeld. Denk hierbij aan een boekingsmodule of een checkout, die niet geïndexeerd hoeft te worden omdat de SEO waarde beperkt is.

Ook voor een tijdelijke landingspagina kun je prima een subdomein gebruiken. Je hebt namelijk geen developer nodig om een landingspagina op een subdomein te zetten met een tool als Unbounce of Leadpages. Het is dus snel opgezet en vanwege het tijdelijke karakter is een dergelijke pagina ook vaak niet van toegevoegde waarde voor je SEO resultaten.

Wil je dat je content wél goed gevonden wordt? Kies dan dus voor een subfolder-structuur. Wanneer je op dit moment gebruik maakt van een subdomein, is het slim om te onderzoeken in hoeverre je hier bezoekers mee trekt uit Google. Overweeg je een migratie naar een structuur met subfolders? Laat het ons weten. We helpen je graag verder!