Websitestatistieken inzichtelijk maken met Google Tag Manager
Ken je de uitdrukking meten is weten? Het meetbaar maken en het inzichtelijk krijgen van je websitestatistieken is van essentieel belang in de digitale wereld van nu. Heb je bijvoorbeeld een nieuwsbrief geschreven of een whitepaper gepubliceerd, maar heb je geen idee hoe vaak deze gedownload wordt? Het meetbaar maken van dit soort statistieken kan eenvoudig en snel geregeld worden met Google Analytics & Google Tag Manager. Google Tag Manager is een gratis tool die je veel flexibiliteit geeft in het meetbaar maken van je website. Maar waar moet je beginnen, en welke conversies of statistieken zijn relevant om te meten? Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is het van belang dat we het verschil tussen de micro- en macroconversies helder hebben.
Micro- en macroconversies
We zien vaak dat bedrijven alleen de macro conversies kennen en doormeten op hun website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aankoop binnen de webshop, een offerte aanvraag of het invullen van een contactformulier. Bezoekers nemen vaak echter eerst een tal van andere stappen voordat ze op dat punt van de website komen. Deze tussenstappen noemen we micro conversies. Een micro conversie is in feite een kleine stap ‘richting’ het primaire conversie (oftewel de macroconversie). Enkele mogelijke micro- en macroconversies op een rij:
Micro conversies
- Het bekijken van je video
- Klik op e-mailadres
- Download van whitepaper
- Nieuwsbrief inschrijving
- Klik op een telefoonnummer
- Gebruik van de chat
Macro conversies
- Account aanmaken
- Aankoop van product
- Offerte aanvraag
- Contactformulier invullen
Vaak is het conversiepercentage naar een macro-conversie op een gemiddelde website slechts 2-5%. Door microconversies meetbaar te maken en in kaart te brengen, krijg je ook een goed beeld van al je overige bezoekers en waar ze zich in de customer journey bevinden. Welke micro- en macroconversies van belang zijn, leggen we vast in een meetplan.
Conversies meetbaar maken
Conversies meetbaar maken was tot de introductie van Google Tag Manager vaak een omslachtige klus. Om bepaalde gebeurtenissen en / of conversies door te meten, was er een developer nodig om de gebeurtenissen door aanvullende stukjes code te implementeren in de website, wat het al gauw vaak kostbaar maakte om bepaalde zaken door te meten. Met Tag Manager is dat gelukkig verleden tijd. Je laat Google Tag Manager éénmalig implementeren door een developer, waarna je als marketeer zelf eenvoudig tags (codes) plaatst en beheert op je website, zodat je je website veel effectief en snel door kunt meten. Google Tag Manager vergt wel enige inspanning om onder de knie te krijgen. Gelukkig biedt Google hierin ondersteuning met bijvoorbeeld de Google Tag Manager Fundamentals training.
Zodra Google Tag Manager is geïmplementeerd op de website, kan je beginnen met het meetbaar maken van alle websitestatistieken. Daarnaast is het mogelijk om andere trackingcodes toe te voegen zoals van bijvoorbeeld Google Ads, Hotjar, Microsoft Clarity en Facebook.
Jouw website perfect meetbaar
Ben je enthousiast geworden en wil je ook jouw website nauwkeurig doormeten? Top! De mogelijkheden voor het doormeten van de functies binnen jouw website zijn eindeloos. Weet je niet waar je moet beginnen of heb je gewoonweg niet genoeg tijd, helpen wij jou graag verder. Samen zorgen we ervoor dat jouw website tot in detail meetbaar wordt, zodat je jouw online succes kunt vergroten!